L’incontro con il prof. Gianni Guastella
Il prof. Gianni Guastella, ordinario di Lingua e Letteratura latina all’Università di Siena, ha fra i suoi temi di studio il ruolo dell’oralità nella cultura classica. Venuto a conoscenza della straordinaria impresa di Carmelo Campanella ha voluto conoscerlo. I video di questa sottosezione documentano quest’incontro che ha offerto materia di riflessione per la stesura della nota La memoria di Carmelo Campanella: dall’oralità al digitale.
Dopo aver srotolato i fogli del “papiro”, Campanella recita alcune strofe del “cuntu” sul terremoto che colpì la Sicilia nel 1693 e della preghiera Salve Regina. Come nota il prof. Guastella ci sono delle varianti rispetto a quanto si legge nella prima trascrizione. Varianti ulteriori sono nelle sue trascrizioni successive raccolte in Accussì sotto pubblicate. Sulla sedimentazione della memoria del terremoto del 1693 nella pietà popolare si veda Il terremoto del 1693 nella pietà popolare di Marcella Burderi.
STORIA DEL TERREMOTO DEL 1693
Oh! piccaturi quali casa affienni
Cristu ti ciama e tu nun c’iarrispunni
nun ti n’amporta e tu cosa prutienni ?
ca Diu r’amari l’uomu nun si cunfunni.
All’unnici ri innaru si ristorna
si vitti offisu assai lu Diu supernu
‘ntiempu ca tri Creda si rissinu ddu iuornu
Morti, Jiuriziu, Pararisu e ‘nFiernu.
Lu ‘nFiernu era ciusu ‘nta chidd’ura
lu Pararisu era apiertu ancora
e tutti li muorti ri la sipultura
facieunu signu ri nesciri fora.
E si nunn’era pi Maria la gran Signura,
tutti fossimu muorti all’ura e r’ora,
e all’ura e r’ora ciancieumu tutti
suddu Maria nun facìa li nuostri parti.
E c’è bisuognu ri starici accuorti
ca cala Cristu cu scritturi e carti
firmannu :- Mamma mia, anu li ciova,
la piccatura ca è mo matri stessa
ogni piccatu la ciaia rinnova.
E di nuovu mi fanu crucifissu,
ora vi fazzu virriri la prova
‘ntiempu ‘nmumentu lu munnu v’abbissu !
-Vi prieriu ‘ncarità aruci Signuri
suddu na razia mi vuliti fari,
Palermu cu Messina fanu onuri
e sti rui bedi cità l’ata lassari!
E Diu ni lassau tuttu lu munnu.
Lu Vischiri, lu Comisu e Vittoria,
a malappena na ristau signali;
signali nunn’arresta a Ciaramunti
e Muntirussu si scacciarru tanti.
Terranova ni pati li stramunti,
scossi ri fuocu ni fu terminanti,
terminanti ni fu santa Maria
Catagiruni patìu la sua.
Spinciti valatedi e succurriti
a li stessi virginedi e li batioti
e li pirsuni ca morsinu allura
fuorru trentasiemila e fuorsi ancora…
SALVE REGINA
Siravatini rigina
siti matri addulurata
e vi sia arricummannata
st’arma mia.
Na razia ulìa
stu cori miu ‘ngratu
ri siri trapassatu
cu la vostra santa spata.
La vita mia passata
cu tanti gran piccati
Oh! Ui Matri Santa
a mia li pirdunati.
Cu lu uostru santu figghiu
a nui rati cunsigghiu
ri putiri cuntrubbari
li vostri peni amari.
Oh! Ui Matri Affritta
mentri Diu buntà e minnitta
fa ca puozzu cissari
ri sempri lagrimari
li miei erruri.
Stu cori miu cu duluri
spizzatamillu ui
piccari nun vuogghiu acciui,
ciuttuostu morti.
A mia rati cumpuortu
finu all’urtima ancunìa
Oh! Bella Matri mia
nun mi lassati
e puoi st’arma ‘ncielu purtati.
Oh! Ui Matri pietusa
ca ri lu cielu siti luriusa
eternamenti.
E nui cu ‘ncori ardenti
e cu na uci assai giuliva
gridamu Maria viva
Maria sempri viva
Maria e cu la creò
senza Maria salvari nun si po’.
Carmelo Campanella canta brani di canzoni consuete durante il lavoro di trebbiatura. Come sottolinea Gianni Guastella sono tipici canti del lavoro per il ritmo e l’uso degli endecasillabi. Sotto il player, la trascrizione dell’intero canto tratta da Accussì.
LE CANZONI DELL’AIA
Aucidduzzu ca uoli rami rami
e tu nascisti ppi darimi peni
‘nta ssu pituzzu tò ci su dui funtani
e lu rucignuolo a bivirici veni…
Amuri amuri chi ma fattu fari
ma fattu fari na ranni pazzia
lu Patri nuosciu m’a fattu scurdari
e la miegghiu parti ri l’Avi Maria
lu Credu nu lù sacciu accuminzari
r ri la criesia mi scurdai la via
ora rimmillu tu com’è ca a fari
pi saravari l’armiceda mia……
Suspira bella, e tutti rui suspramu
E ri la spranza la notti nu nurmiemu
E quannu pi li strati ni ‘ncuntramu
Lu visu biancu e russu ni faciemu
Lu biancu eni lu signu ca n’amamu
Lu russu è quantu beni ni uliemu
Siemu nta vampi, e tutti rui addumamu
Ma simu cuntenti pirchi’ ansiemi siemu
Siemu ru palummedi ca ulamu
E lu suonnu ri la notti ni spartiemu……
A nomu ri Diu all’aria! all’aria!
prima ci ramu na bella ammasciata
e puoi ci ramu na bella curruta
ammasciatilla, ammasciatilla…
Jaiu lu cori quantu na nucida
e ulìa pigghiari la muggheri beda
nun m’importa no, su è piccirida
abbasta ca mi fa li sirbizzeda
C’a fari i scarpi cu la ucculida
e li causittuli cu la ciancianeda
e se ci spienu:- Ri cu si zita?
-Sugnu zita ri Menu…!
Attìa! baiulida!
Mamma ca passa lu giuvini schiettu,
mamma ca lu canusciu a lu cantari,
pigghiatimi na segghia ri rispiettu,
‘ncianu m’assittu e lu viru passari
e quannu passa li trizzi ci jettu
e trizzi trizzi lu fazzu accianari
e puoi mi lu strinciu supra lu miu piettu
e tuttu paru mi l’aju vasari…
Caurìa lu fierru!
Ca cu lu fierru quannu è cauru si stira !
Stida lucenti comu m’alluciasti!
Comu ravanti l’uocci ti mittisti
avìa la libirtà e mi la luvasti
e na catina a lu cori mi mittisti…
M’ancatinasti e ma strinciri forti
lu cori tò e lu miu acciui nun si sparti…
Abballa ca ti suonu ballarina
ti suonu cu chitarra e mantulina…
Lu vientu mina e lu massaru spagghia
e lu currieri ca cunta li migghia
lu cacciaturi assicuta la quagghia
e nun si teni se mai l’a pigghia…
Ah!…sauta liegghiu comu lu cunigghiu…
M’annamurai ri ssu biancu peri
quannu ti vitti a li sona abballari
e suddu ca t’avissi pi muggheri
sempri a li sona t’avissi a purtari!
Se pi muggheri nun ti puozzu aviri
lu primu figghiu ti vuogghiu vattiari
e quannu passu ri ca com’aiu a diri:
-Addiu figghiuozzu e bon giornu cummari!…
Alliestiti!
Ri notti e notti vuogghiu caminari
mentri ca c’eni st’allustru ri luna
avanti ca è jiuornu dda m’avìa a truvari
rarrieri li porti ri la mo patruna.
Idda mi rici:- Chi vinisti a fari?
Vinni pi la prummisa suddu è aura.
-Acciana ca ti vuogghiu accuntintari,
mentri ca nun c’è ma matri e sugnu sula…!
Tunna! Ca munna!
Eppuoi vai riciennu ca nun ti rugnu nenti
Ti rugnu na bacchittata ‘nta li scianchi!
Maria vinni. E Maria vinni e l’ancilu passau
E a st’armaluzzi m’arriccumannau
A bai uonu siri li cavadi, scecchi firranti
e li muli muredi
Batti e ribatti e falla bianca comu li carti!
Palumma tantu jautu nun vulari
ca all’uocciu t’ana misu li spruvieri.
la lapa cu lu tantu muzzicari
persi la cira lu pudu…e lu meli
Intra e fora mula mariola!
Stocca e maceda mula mureda!
Tunna ca munna!
A faciemila tunna comu a chida ri tannu!
Ni li manciammu e li ficimu pagghia
ora veni lu vientu e si la pigghia…
A sta picciutteda ci resi lu cori
co pattu ca lu sò m’avìa dari
ma quannu si vitti rui cora ‘mputiri
u miu si tinni e u sò nun mi vosi rari.
Iu ci rissi:-Cuscienzia chi nun ai?
Ca iu a essiri senza cori e tu ccu dui?
Ida mi rissi:- Chi paura jai? Li tiegnu misi assiemi tutti rui…
Batti e ribbatti e falla bianca comu li carti!
La merra fa lu niru a lu ruviettu
e la turtulidda a parti ri friscura
la cucucciuta lu fa a cianu niettu
‘mputiri a li lucerti e li scursuna
e iu lu fazzu supra lu to piettu
e rissi bianchi minni vuojjiu latti….
Chista è la strata ri l’anticu amuri
e ci passu notti e jiuornu vulintieri.
Ci su ru suoru ca mi vuonu amari
e sempri l’aiu dda, lu miu pinsieri.
La piccila è ciù beda ri lu suli,
la ranni nun la puozzu assimijjiari,
l’amassi a tutti rui nun li puozzu amari
e lu ma cori ‘nta una si teni.
La piccila pi spusa m’a viniri
la ranni pi cugnata la stimu beni,
e sta canzuni la cantu a to suoru
e si nun ti piaci va dduna lu culu…!
Beda p’amari a tia persi lu sceccu,
ora rimmillu tu a cu addavaccu?
Na picciutteda cu lu cori muodu
mi vitti apperi e mi misi accavadu
e ora c’addavaccai nun scinnu acciui
picchì iri accavadu è bedu assai….
Bai vuonu siri li cavadi scecchi
firranti e li muli muredi…
Maria vinni e l’ancilu passau
e st’armaluzzi n’arraccumannau…
“La mia vita l’ho trascorsa cantando”, spiega Campanella. Accanto alle canzoni della tradizione e a brani dell‘opera classica anche canzoni patriottiche insieme a quelle più note dell’industria discografica. Ogni gesto della giornata era accompagnato dal canto.
Il prof. Gianni Guastella evidenzia alcune differenze significative, in relazione allo stesso testo, fra quando Campanella canta e quando recita. E’ questo un esempio di come si attivino diversi moduli mnemonici a seconda delle situazioni rituali cui appartiene il ricordo richiamato dalla memoria.
Il signor Carmelo Campanella invita Chiara Ottaviano a leggere uno scritto che appartiene alla sua raccolta di “pagine scelte”. Il testo lo commuove, fa parte di quel variegato mondo poetico a cui accenna Gianni Guastella nel suo scritto. Campanella lo ha trovato su Internet. Per l’indifferenza rispetto al tema dell’autorialità e sulle similitudini fra cultura orale e comunicazione via internet si rimanda alla riflessione di Andrea Nicita.